PERSONUPPGIFTSPOLICY


Information enligt Dataskyddsförordningen (2016/679/EG)


   Personuppgiftsansvar och grund för behandling

1.1 Advokatfirman Malin Chorell AB, tillika personuppgiftsansvarig, har antagit denna personuppgiftspolicy i syfte att informera om hur Advokatfirman behandlar personuppgifter som erhålls i samband med uppdrag eller som annars behandlas när advokatuppdrag förbereds eller administreras.

1.2 Uppgifterna behandlas på grundval av att behandlingen är nödvändig för att fullgöra uppdraget och för att Advokatfirman ska kunna fullgöra sina rättsliga förpliktelser.

1.3 Du är inte skyldig att lämna personuppgifter till Advokatfirman men utan att det sker kan firman inte åtaga sig något uppdrag eftersom vi då inte kan utföra nödvändig jävs- och penningtvättskontroll.


  Ändamålen med behandlingen

2.1 Advokatfirman måste behandla personuppgifter för att kunna tillvarata dina intressen som klient.

2.2 Dina personuppgifter används för att tillvarata dina intressen i processer och andra ärenden. Personuppgifterna används även för fakturering, information och utförande av tjänster och för kontakt med dig som klient.

2.3 Dina personuppgifter används även för att genomföra obligatorisk jävs- och penningtvättskontroll.


  Personuppgifter som behandlas

3.1 En personuppgift är all information som kan knytas till en levande person. Advokatfirman måste behandla olika typer av personuppgifter inom ramen för sin verksamhet, beroende på varför du är klient hos oss och vad ditt ärende kräver.

3.2 Advokatfirman samlar in följande personuppgifter från dig som är klient:

a) Uppgift om identitet – förnamn, efternamn, personnummer.

b) Dina kontaktuppgifter – adress, e-postadress, telefonnummer.

c) Betalningsinformation – information för att utställa faktura.

d) Ärendet – uppgifter om ärendet eller uppdraget som avser dig.

3.3 Vi kan också samla in vissa personuppgifter från andra källor än dig själv, exempelvis myndigheter, domstolar, allmänt tillgängliga källor, motparter eller motpartsombud.

3.4 Personuppgifter kommer inte att lämnas ut till utomstående annat än i de fall då det särskilt överenskommits mellan Advokatfirman och dig, då det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarataga dina rättigheter, om det är nödvändigt för att vi ska fullgöra lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av domstol. Uppgifterna kan komma att lämnas ut till domstolar, myndigheter, motparter och motpartsombud om det är nödvändigt för att tillvarataga dina rättigheter. 


   Bevarande av personuppgifter

4.1 Personuppgifterna sparas, i enlighet med den skyldighet som åvilar Advokatfirman enligt Vägledande regler för god advokatsed, under en tid om 10 år från dagen för ärendets slutförande, eller den längre tid som påkallas av ärendets natur.  


   Gallring av personuppgifter

5.1 Personuppgifter gallras när de inte längre behöver bevaras, se punkten ovan.


   Informationssäkerhet

6.1 Advokatfirman vidtar som personuppgiftsansvarig lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas. Advokatfirman har särskilda interna riktlinjer och processer för att hantera frågor om informationssäkerhet.

6.2 Om dina personuppgifter omfattas av en inträffad säkerhetsincident (så kallad ”personuppgiftsincident”) kommer Advokatfirman att kontakta dig i enlighet med Dataskyddsförordningen.


  Dina rättigheter

7.1 Du har rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag, i elektroniskt format eller på papper.

7.2 Du har rätt att begära att Advokatfirman rättar eller raderar personuppgifter som du anser är felaktiga. Du har även rätt att invända mot vissa typer av användning av dina uppgifter eller återkalla ditt samtycke, om behandlingen grundar sig på detta, till att de används.

7.3 Du har alltid rätten att inge klagomål till tillsynsmyndigheten för det fall du tycker att dina personuppgifter använts på ett otillåtet vis. Se, Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.

 

unsplash